Saturday, August 22, 2009

ragam berpuasa...

genap sehari kite berpuasa...
alhamdulillah berjaya puasa untuk hari yang pertama ni...
arini berbuka makan nasi berlaukkan gulai lemak siput sedut...
ikan keli goreng berlada dan udang masak pedas kot...
esok menu ape pulak eh???


semalam masa nak tidur tu...
masa kunci jam untuk bangun sahur nanti...
baring2 teringat pulak zaman kecik2 berpuase...
umur 6 tahun dah mula berpuasa,masa tu dah sekolah tadika kawan2 pon dah ada yang belajar berpuasa...
masa tadika tu alhamdulillah dapat puasa penuh...
biasa la dulu kecik2 puasa ada upah...sehari puasa dapat RM 1.00 ....
sebab tu tahan jugak untuk puasa sebab nnt dapat RM 30.00.... =D
sampai darjah 3 jugak la puasa abah kasi upah camtu...hehehe
seronokkkk!!! secara xlangsung tambah duit raya...


1st time nak puasa tu,bile mak cakap kalau nak puasa kena bangun sahur...
sahurrr????.....ape tu
mula-mula bangun sahur memang liat sungguh la nak bangun...
yela xpernah2 bangun pukul 5 pagi semata-mata untuk makan nasi...
tapi disebabkan abah kata puasa dapat upah...hehe
gagahkan mata jugak untuk bangun makan...
biasa la kan mula2 nak puasa...
kita kena baca niat puasa dulu...

abah aku cakap,arini kita makan sahur ada lauk ayam,jadi kita kena baca niat camni... :


"nawaitu saumaroYAM anadaifardhishahriramadhona hazisissanati lillahitaala"...


kalau esok kita makan lauk sardin,niat kena bace lain pulak....camni.... :


"nawaitu saumaroDIN anadaifardhishahriramadhona hazisissanati lillahitaala"...


ktorang dah macam pelik2 sebab tadi pagi kat sekolah ustazah ajar lain...
xde pon ustazah kate bace niat kena ikot lauk ape kita makan...
hehehe...



satu perkara ni aku xkan bole terlupa punye...hihihi
masa darjah 1 aku ingat lagi...
kakak aku darjah 2,satu petang tu mase puasa la...die cakap kat aku bisik2 la...
"kakak nak berbuke..sebab dah terbatal puasa..jangan gtau mak ye"...
sekali tu masa bukak je peti ais konon die nak amek air,mak aku terdengar bunyi pintu ais tu...
almaklum la telinga mak aku ni cam sensitif sikit...
maka........:


mak aku : haaa...buat ape tu bukak2 peti ais tu?
kakak aku : xde pape...
mak aku : habis tu buat ape kat peti ais tu kalau xde pape...??? dah pukul 4.30 dah..lagi 2jam lagi nak
berbuka...jangan nak ngade2 buke...
kakak aku : tapi puasa kakak dah batal...
mak aku : kenapa boleh batal pulak?...minum air ke?...
kakak aku : xla,kakak xminum pon air..
mak aku : dah tu ?
kakak aku : tadi kakak terkentut....kawan kakak kate puasa xboleh kentut..nanti batal puasa...


ahahahahahahahahhahahahahahahahahahahahahahahahahahhaha......
mak aku gelak sakan...
aku yang xtau pape pon tumpang gelak sekali sebab aku rasa bende tu klakar...
masa berbuke tu mak aku cerita kat abah aku...
abah aku pon gelak dengar...
masa tula kakak aku tau kawan die kasi ajaran sesat...
hihihihih...
yela kalau pikir2 balik...kata la kentut mmg boleh membatalkan puasa...
kompem semua orang yang kite jumpa mase bulan puasa tu semuanya muka busuk kot...
tahan kentut punye pasal...
kakak aku...kakak aku....heheh



sekarang ni bila dah duduk jauh dari family...
uwaaaa...rindu gila nak sajur same2...
berbuke same2...
pergi bazar ramadhan beli ayam percik same2...
terawih same2...
uhhhhh.....


*selamat berpuasa....selamat hari raya...



2 kata pelawat:

Munky itu Hanjeng said...

ahahahaha..
hang mesti suka kentut ja dulu kan setelah apa yang kak hang wat..eheheh..
cr alasan tamo posa la tu..hehehe

mustno said...

wekkk!!!...ahahaha...penat kot nak buat2 kentut...